חפש בבלוג זה

יום חמישי, 8 בדצמבר 2011

אפקט הריבאונד

משהו למחשבה...
יום חמישי היום, וזה יום הלימודים שלי.
לקראת כל יום כזה אני מכינה לעצמי חבילה (לא גדולה מדי) של מאמרים, משתדלת שיהיו באותו הנושא, ומקווה שתנחת עלי המוזה ואצליח להפיק מהם משהו שיקדם אותי קצת...

היום, לשמחתי, זה קרה...
המאמרים שקראתי היום היו בנושא אפקט הריבאונד בהתייעלות אנרגטית. כן, נשמע מפוצץ, אני יודעת, ואף מילה לא מתחברת למילה באה אחריה במשפט, אבל הנה הרעיון:

כדי לצמצם את הזיהום ואת פליטת גזי החממה פועלים בכל העולם כדי לעודד התייעלות אנרגטית.
באופן ישיר, יהיה נחמד אם תשתמשו בפחות חשמל, תשרפו פחות דלק, תקררו פחות בקיץ ותייבשו כביסה בשמש  (ממש כמו נחמיה).
באופן עקיף, כדאי לייצר את החשמל בצורה יעילה ככל האפשר, לייצר מכוניות ומכשירים חשמליים יעילים, ובאופן כללי, לעבור למשק חסכוני.

ואז, בדיוק כשהכל נראה פשוט, כמו משוואה בנעלם אחד, בא הריבאונד וטורף את הקלפים.

נגיד שעד היום שילמתם חשבון חשמל של 1000 שקלים. התייעלתם וחסכתם, ועכשיו שילמתם רק 800 שקלים. כיף, נכון?
אז עכשיו יש לנו 200 שקלים פנויים. מה נעשה בהם? עכשיו, כשחשבון החשמל קטן והכסף פנוי, אפשר להתפנק בעוד מכשיר טלוויזיה, או מחשב, או צ'ופר אחר. מכיוון שרוב הצ'ופרים שלנו צורכים אנרגיה, או צרכו אנרגיה במהלך ייצורם, יוצא שבראיה כוללת כתוצאה מהחיסכון באנרגיה אנו למעשה משתמשים ביותר אנרגיה.
אם חסכנו דלק, לאורך זמן, ושמנו קצת כסף בצד, יש מצב שנחליט לצאת, למשל, לחופשה באירופה - והופ - אנחנו על מטוס ששורף דלק (קצת יותר ממה שאנחנו שרפנו קודם באוטו הפרטי שלנו).
בעקבות הפרדוקס הזה, יש הטוענים שכל המאמצים של מקבלי ההחלטות בעולם לעודד התייעלות אנרגטית עושים בעצם פעולה הפוכה - ורק מחמירים את מצבנו.

תובנות? מהמאמרים שקראתי בעיקר ממליצים להמשיך את המחקר, לנסות להוכיח את התיאוריה, או להפריך אותה.

בכל מקרה, יש פה נקודה מעניינת למחשבה, בהיבט האישי.
איך עובד הראש שלנו? איך מנוהל הארנק שלנו? אם יש לנו כסף (או זמן) פנוי, מה אנחנו עושים איתו?
אם השתכנעתם והלכתם לקנות מקרר חדש, חסכוני יותר, מה עשיתם עם הישן (בהנחה שהוא לא התפגר...)? האם הוא ממשיך לצרוך חשמל במחסן או במרפסת, כדי שיהיה איפה לשים את הסירים בחגים?

אני ממשיכה לקרוא.
אם יהיו לי תובנות חדשות, מבטיחה לדווח :)



תגובה 1:

  1. איזה סיפור נהדר ומעורר השראה! הייתי נשואה שבע שנים ללא ילד, ובגלל זה בעלי התחיל להתנהג בצורה מוזרה, חוזר הביתה לאחרונה וכבר לא מבלה איתי ומתגרש. אז נעשיתי מאוד עצוב ואבוד בחיים כי הרופא אמר לי שאין דרך להיכנס להריון זה באמת ממרר לי את החיים. עד שנתקלתי בחבר שסיפר לי על ד"ר ALABA מהאינטרנט, איך הוא עזר לנשים רבות עם בעיות דומות שעברתי אז פניתי אליו בכתובת: (dralaba3000@gmail.com) והסברתי לו, הוא סיפר לי הכל צריך לספק לפני שהוא יכול להטיל את הכישוף על המפגש כדי להחזיר את בעלי, מה שעשיתי, והוא שלח תפילה עוצמתית שהייתי צריך לומר באמצע הלילה כשהטיל את כישוף האהבה. זה היה נס 24 שעות מאוחר יותר בעלי היחיד חזר אליי והתנצל על כל מה שעשה ואמר לי שהוא מוכן לתמוך בי בכל מה שאני רוצה, התקשר מהר לד"ר אלאבה ותגיד לו מה קורה בזה רגע והוא גם הכין ושלח לי תרופה צמחית שלדבריו תרפא כל מחלה או זיהום לא רצויים שמנעו ממני להרות ואז הנחה אותי איך להשתמש בה לפני הפגישה עם בעלי. כאן לאחר השימוש בצמח ובשורש המקומיים האלה, כמה שבועות לאחר מכן התחלתי להרגיש סימני הריון על כל הגוף, הייתי ממש בהריון ורק ילדתי ​​בן תינוק בגיל חודש. אני נשבע שכל העולם יגלה על ד"ר אלאבה שהציל את מערכת היחסים שלי וזה גם נותן לי ילדים שאני בגאווה יכול לקרוא להם שלי היום. לכל אישה שחושבת שזה בלתי אפשרי, הנה הזדמנות לחייך ולהביא אושר למשפחתך, אנא צור קשר עם DR ALABA במייל בכתובת: (dralaba3000@gmail.com). או WhatsApp/Viber אותו באמצעות +1(425) 477-2744, אכן, הוא אלוהים שנשלח להביא מאהבים אבודים ולהביא לך אושר ...

    השבמחק