חפש בבלוג זה

יום שלישי, 29 בנובמבר 2011

עמק השמש

נסענו ונסענו (ובדרך צפינו ב"מבצע סבתא". הורס!), ורגע לפני שנגמרה המדינה והתפוצצה השלפוחית, הגענו לקטורה.
חושך. קרוב ל 22:00, אנחנו מתגלגלים מהאוטו ומקבל את פנינו הבחור שאחראי על בית ההארחה.

"חבל שהגעתם בחושך," הוא אומר. "ככה בטח נדמה לכם שאנחנו באמצע שום מקום...".
יש לי חדשות בשבילך. גם באור יום אתם באמצע שום מקום.

בית ההארחה נחמד מאוד, חדרים נוחים ומאובזרים במטבחון קטן, ואפילו פונקנו בחלב במקרר, פירות ועוגיות.
אז אחרי שעברנו את הלילה בשלום, קמנו בבוקר, ואכלנו ארוחת בוקר בחדר האוכל של הקיבוץ.

מחוץ לבית ההארחה, ממש מעבר לרחבה נמצא המרכז לאימות טכנולוגיות סולאריות, ובו כמה מתקנים המשמשים יזמים ורעיונאים לאימות הטכנולוגיה, עוד לפני שלב הקמת מתקני הפיילוט.
את הסיור שלנו ליווה ויליאם ויסנר, מנהל האתר, עם ידע מעמיק ותובנות על כל הפרויקטים הרצים בו, ועם טיפים וחוויות מאחורי הקלעים של ניהול מרכז שכזה, ייחודי מסוגו בארץ.

כמי שעוסקת רב הזמן במחקר וכתיבה, וכבר מזמן שכחה איך מרגיש ה"שטח", היה משעשע ואולי אפילו קצת מעורר קנאה לראות את עוזרי המחקר של המרכז מגיעים לעבודה בבוקר (ברגל, מהקיבוץ), מסיימים את הקפה (בספל מהבית), לוקחים טוריה ומתחילים לחפור בור להקמה של מתקן חדש.
חלוציות - זה כאן!

הסיור עם ויליאם, השיחה המעניינת עם ד"ר טארק אבו חמדאן, מנהל המרכז לאנרגיה מתחדשת ושימור אנרגיה השייך למכון ערבה ואוניברסיטת בן גוריון, השמש המדברית המפנקת והאויר הצח עשו את שלהם. היה לנו נעים, ורצינו עוד.

ויליאם, בתמורה, לקח אותנו לראות את המתקן של חברת AORA בקיבוץ סמר.

ביקשו מאיתנו לא לצלם, אבל יש להם יופי של הסברים ותמונות באתר.

אולי לא ידעתם, אבל לחבל אילות יש מינהלת לקידום אנרגיות מתחדשות, והוא, למעשה, עמק השמש של ישראל.
שטחים גדולים, שמש שזורחת כל בוקר, אנשים שדוחפים רעיונות ופרויקטים קדימה. כל אלו עושים את הערבה למקום שהעתיד שלו הוא לא רק רפתות ותמרים.

מדענים, מהנדסים, יזמים - כל אלו באים פעם בשנתיים לכנס בינלאומי לאנרגיות מתחדשות שנערך באילת, ולדעתי כל מי שבאמת מתעניין בנושא, חייב לעצמו ביקור, סיור או כמה קשרים טובים בערבה...

ביטבתה, ממש מאחורי השוקו והמוקה, וליד הגגון הסולארי מעל החניה, ממוקמים משרדי המינהלת, ודורית בנט, המנכ"לית, שוב הוכיחה לנו שכשיש כוח מניע, ומישהו שמאמין בצדקת הדרך, הכל (כמעט) אפשרי.

על המינהלת אפשר לקרוא כאן, ומי שרוצה להתעדכן בקשר לכנס הבא (יש עוד זמן, אבל בכל זאת), מוזמן להיכנס לאתר הכנס, או להצטרף לפייסבוק של המינהלת: Eilat-Eilot Renewable Energy.

רגע לפני שנצפין בחזרה, אנחנו יוצאים לביקור בתמנע ובעמק ססגון - אבל זה - לפוסט נפרד...